Správa o činnosti v roku 2019

 
 

     V roku 2019 fungoval výbor zvolený v roku 2014 len do 28.02. 2019, následne prevzal agendu novozvolený výbor spoločenstva, zvolený na valnom zhromaždení dňa 23.02. 2019. V súčasnosti pracuje výbor v zložení: František Mihálik – predseda, Štefan Kliman – zástupca, Bc. Zdenko Mihálik (správca lesa a kameňolomu) – poverený člen výboru pre hospodárske záležitosti, štepovanie a samovýrobu palivového dreva na urbárskom pasienku, František Slosiar- člen, Mária Kašková – člen.

 

      Dozorná rada pracuje v zložení: Ľuboš Majsniar – predseda, Jozef Repiský – člen, Magdaléna Lacová – člen.

 

      Výbor v roku 2019 vykonával svoju funkciu v súlade s platným znením zákona č. 97/2013 Z. z. a uzneseniami ostatných valných zhromaždení členov spoločenstva. Pripravil dodatok č. 1 k zmluve o spoločenstve, ktorý zosúladí znenie zakladateľskej zmluvy so znením platného zákona. Ďalej sa výbor venoval, analýze pozemkov vo vlastníctve spoločenstva, ktoré sú v intraviláne obce zastavané stavbami a navrhol riešenie veci formou prenájmov týchto nehnuteľností.

 

     V roku 2019 výbor musel rieši aj veci v súvislosti s prebiehajúcimi súdnymi spormi, kde okresný súd Žiar nad Hronom v konaní 7C/11/2014 zamietol žalobu žalobcov (Dian, Gunda a spol.), kde sa títo domáhali určenia neplatnosti uznesení valného zhromaždenia, ktoré sa konalo 28.02. 2014. Žalobcovia sa proti tomuto rozhodnutiu odvolali, kde žalobkyňa v rade 4/ (Marieta Oslancová) v konaní zastupovaná Gabrielom Oslancom podáva súdu vyjadrenia, v ktorých útočí na platne zvolené orgány spoločenstva, spochybňuje ich činnosť a kriticky poukazuje na hospodárenie spoločenstva. Výbor tieto jej vyjadrenia považuje za paradoxné až kontrapduktívne a samozrejme ich rázne odmieta, k čomu vydal príslušné stanovisko – vyjadrenie, v ktorom detailne vysvetľuje skutkový stav vecí, ako aj spôsob, akým hospodáril vtedajší výbor, zložený tu z žalobcov. Toto vyjadrenie je dostupné v sekcii dokumenty.

 

     Ďalej prebehlo odvolacie konanie, vo veci sprenevery finančných prostriedkov, kde bol obžalovaných G. Oslanec. Senát krajského súdu, Gabriela Oslanca oslobodil, z dôvodu, že finančné prostriedky vo výške cca 8 tisíc euro Gabriel Oslanec z účtu spoločenstva nevybral a ani nemohol vybrať, pretože nemal k urbárskemu účtu dispozičné právo. Krajský senát však upravil rozsudok v jeho časti o samotnom skutku, kde okresný súd určil, že skutok sa nestal, pričom finančné prostriedky odčerpané boli ale nie Gabrielom Oslancom, tu obžalovaným zo sprenevery. Táto skutočnosť je významná, pretože je zrejmé, že finančné prostriedky vybraté z urbárskeho účtu po skončení mandátu výboru v rozpore so zákonom č. 97/2013 Z. z. podľa názoru súdu vybraté boli a teda logicky naďalej chýbajú. V súčasnosti výbor spoločenstva čaká na doručenie súdneho rozhodnutia vo veci.

 

    V súdnom konaní vo veci nezaplateného nájomného za les, vedené na okresnom súde v Pezinku (v súčasnosti krajský súd Bratislava – odvolacie konanie) nenastal do dnešného dňa žiaden posun. Výbor čaká na rozhodnutie odvolacieho senátu. V rámci odvolania výbor predložil relevantné dôkazy, ktoré mu počas prvostupňového konania neboli známe a tiež poukázal na nesprávne vykonanie určitých dôkazov a vyhodnotení skutkových tvrdení v rámci prvostupňového konanie, ako aj na porušenie zásady rovnosti zbraní, kde okresný súd umožnil aby svedok Gabriel Oslanec mohol odmietnuť odpovedať na otázky kladené právnym zástupcom nášho spoločenstva.

 

     Čo sa týka hospodárenia spoločenstva v roku 2019, toto prebiehalo nasledovne. V rámci samovýroby sa vyrobilo 174,5 priestorových metrov palivového dreva z čoho plynul spoločenstvu príjem (výnos) 1 826,50 €. Cena palivového dreva v samovýrobe je stanovené na 14 € za jeden priestorový meter. Táto sadzba môže byť znížená na polovicu, v prípade, že záujemca spracuje znehodnotenú, nahnitú drevnú hmotu alebo urobí spoločenstvu nejakú protislužbu (napr. uhadzovanie haluziny), sadzba bola v roku 2019 znížená v troch prípadoch. Výbor spoločenstva tiež dáva pravidelne vyhlasovať ponuku palivového dreva v samovýrobe do miestneho rozhlasu a tiež  tieto ponuky uverejnil na internetovej stránke.

 

     Na lesných pozemkoch vykonáva správca lesa Bc. Zdenko Mihálik a odborný lesný hospodár Ing. Gustáv Ružička činnosti, ktoré ukladá program starostlivosti o les, čo sú predovšetkým povinnosť zalesniť rúbaniská, ktoré vznikli v rokoch 2008-2013 a o ktoré sa vtedajší správca lesa nedostatočne staral. V tejto súvislosti bola vykonávaná ochrana lesa proti burine. V mesiaci marec 2019 bolo zalesnené 1 rúbanisko v lokalite Maďarová a v mesiaci október 2019 bolo zalesnené ďalšie rúbanisko v tejto lokalite. Spolu bolo vysadených cca 600 sadeníc na ploche 0,35 ha. Ochrana proti burine bola vykonaná na celkovej ploche 1,85 ha. Celkové náklady na pestovnú činnosť a ochranu proti burine predstavovali približne 1000 €. Fotodokumentácia činností je k dispozícii vo fotogalérii. V mesiaci marec 2020 sa plánuje zalesniť tretie rúbanisko v tejto lokalite a tiež je plánované zalesňovanie na rúbanisku v lokalite Pirť.

 

   Následne mesiacoch apríl-máj-jún bude prebiehať v týchto a aj v ostatných rúbaniskách ochrana proti burine. Tiež sa uvažuje s chemickou ochranou proti vysokej (jelenej) zveri. V roku 2019 bola v lokalite Kostolná vykonaná buková prebierka v 75 ročnom poraste v celkovom objeme 88 m3, tiež bola v tejto lokalite spracovaná náhodná ťažba (veterná kalamita) na jeseň roku 2019 v celkovom objeme 54 m3. Vietor neustále spôsobuje škody, kde vyvracia stromy alebo spôsobuje korunové zlomy. Preto je potrebné súvisle spracovávať jednotlivé stromy – vývraty.  V roku 2019 boli preznačené niektoré hranice porastov (dielcov lesa) bielou farbou za účelom obnovenia prehľadného priestorového rozdelenia lesa. Lesné pozemky spravuje tiež spol. LESY SR štátny podnik v rámci poľovného revíru DRASTVICA a poľovnícka spoločnosť Laugaricio Trenčín v rámci poľovného revíru KOSTOLNÁ do roku 2027, za čo každoročne uhrádzajú spoločenstvu nájomné. Škody na mladých lesných porastov a nárastoch, ktoré spôsobuje zver sú na vysokej úrovni (najmä ohryz mladých stromčekov).

 

     Kameňolom Zemník Z1 je momentálne mimo prevádzky. Výbor hľadal užívateľa – nájomcu prostredníctvo výberového konania na internetovej stránke a na Slovenských inzertných portáloch od 01.02. 2018. Za celú túto dobu až do februára 2019 nik neprejavil o prenájom záujem. Z dôvodu, že spoločenstvo musí túto nehnuteľnosť udržovať a platiť za ňu zvýšené daňe z titulu druhu pozemku, sa výbor rozhodol prenechať kameňolom do užívania správcovi lesa – Zdenkovi Mihálikovi, ako novému nájomcovi kameňolomu, ktorý navrhol, že sa pokúsi kameňolom sprevádzkovať. Tento krok bol nutný z dôvodu zabezpečenia prevádzky kameňolomu a tiež z dôvodu nedostatku ľudských zdrojov a finančných prostriedkov, ktoré by boli potrebné pre prevádzku kameňolomu vo vlastnej réžii spoločenstva. Tiež je potrebné a vhodné, aby nehnuteľnosti vo vlastníctve spoločenstva spravovali osoby, ktoré sú z nášho okresu, eventuálne samotní členovia spoločenstva z dôvodu, že výbor, dozorná rada a ostatní členovia spoločenstva môžu dohliadať na hospodárenie týchto osôb a tiež sú tieto osoby kedykoľvek k dispozícii. Nie je tomu tak ako v minulosti, kde nájomcovia nehnuteľností nekomunikovali, neplatili nájomné, zatajovali sa a dokonca nezákonným spôsobom užívali majetok spoločenstva, kde v tejto súvislosti vznikli nášmu spoločenstvu škody.

 

     V súčasnej dobe boli vykonané geodetické a fotogramterické merania kameňolomu s nákladmi viac než 3000 €, bolo podané 18 žiadostí na rôzne orgány štátnej správy (úrady), s cieľom zaregistrovať – zlegalizovať a určiť podmienky prevádzkovania kameňolomu tak, aby z jeho činnosti mohli nášmu spoločenstvu konečne plynúť výnosy. Na ceste tretej triedy pri kameňolome je potrebné určiť a vybudovať dopravné značenie. Ďalej na účelovú cestu do kameňolomu musí byť osadená odvodňovacia mreža (žľab), náklady na jej osadenie predstavujú približne 2000 €. Pri sprevádzkovaní kameňolomu budú z jeho činnosti plynúť spoločenstvu príjmy v súlade s nájomnou zmluvou, ktorá bola uzatvorená v súlade so zákonom č. 97/2013 Z. z., podľa príslušných uznesení valného zhromaždenia členov a v súlade s osobitými predpismi (obchodný zákon a pod.) na dobu 15 rokov.

 

     Poľnohospodárske pozemky vo vlastníctve spoločenstva (ich časť, cca 16 ha) spravuje spoločnosť AGROJAN s.r.o. Výbor spoločenstva sa snaží vyjednať s touto spoločnosťou vyššie nájomné už tri roky avšak stále neúspešne. Z tohto dôvodu bola nájomná zmluva z touto spoločnosť vypovedaná a výpovedná lehota uplynie dňa 1.10. 2019. V súčasnosti prebieha na internetovej stránke výberové konanie, kde výbor spoločenstva hľadá nového nájomcu – správcu poľnohospodárskych pozemkov, ako aj ďalších pozemkov, ktoré vznikli po vyčistený od náletových drevín (štiepkovaní). Celková výmera je približne 40 ha. Nájom je možné uzatvoriť na dobu až 30 rokov. Tieto pozemky spravuje tiež spol. LESY SR štátny podnik v rámci poľovného revíru DRASTVICA a poľovnícka spoločnosť Laugaricio Trenčín v rámci poľovného revíru KOSTOLNÁ do roku 2027.

 

     V lokalite Medze, Járka, Jama, Kriviny nad cestou a ďalej smerom ku kameňolomu prebieha v roku 2019/2020 čistenie trvalých trávnatých porastov od náletových drevín – štiepkovanie. Táto činnosť prebieha na základe rozhodnutí, povolení a podmienok, ktorá určili orgány štátnej správy, obec Voznica a štátna ochrana prírody Banská Štiavnica. Činnosť vykonáva spoločnosť LES VP a syn s.r.o. so sídlom v Hriňovej na základe kúpnej zmluvy, ktorá je dostupná v sekcii dokumenty k nahliadnutiu. Cena drevnej hmoty na pni, určenej na výrobu drevnej štiepky bola dohodnutá na sumu 8,50 euro za jednu tonu, to je nárast o 1,0 euro oproti cenovým podmienkam z roku 2016 a 2018. Jedná sa tu o 3 turnus štiepkovnia, kde prvý prebiehal v lokalite Mundloch, druhý v lokalite Ložiny a tretí turnus prebieha v predmetných lokalitách uvedených vyššie. Spoločnosť LES VP a syn s.r.o. uhradila spoločenstvu aj jednorazovú náhradu vo výške 300 € za omeškané štiepkovanie v roku 2018.

 

      Hmota, ktorá je využitá na výrobu energetickej drevnej štiepky je nekvalitná, jedná sa predovšetkým o nadrozmerné, deformované kmene Hraba obyčajného a iné náletové dreviny resp. krovité porasty. Štiepkovanie v každej lokalite predchádzala samovýroba palivového dreva členmi spoločenstva a až keď nik o danú drevnú hmotu nemal záujem bola táto využitá na výrobu drevnej štiepky. Výbor dlhodobo a opakovane ponúkal možnosť samovýroby palivového dreva na predmetných pozemkoch v miestnom rozhlase, avšak záujemca sa po vyťažení dreva na dostupných miestach inými členmi spoločenstva už nenašiel.  Z tohto dôvodu pristúpil výbor k realizáciu tretieho turnusu výroby drevnej štiepky. Výrub začal už koncom roka 2019 avšak výroba drevnej štiepky začala až n januári roku 2020 preto správa o tejto činnosti ako aj výnosy budú prezentované v priebehu roka 2020 resp. v správe o činnosti spoločenstva za rok 2020. Do dnešného dňa bolo vyrobených približne 650 ton drevnej štiepky v kúpnej cene približne 5500 €.

--------------------------------

 

     Urbárske pozemkové spoločenstvo Voznica hospodárilo v roku 2019 (01.01.2019 - 31.12. 2019) nasledovne:

 

Stav k 1.1. 2019

Účet vedený vo VÚB: 6 588,55 eur

Pokladňa: 780,33 eur

 

Príjmy za obdobie:

Hotovostné: 1 200 eur (dotácia do pokladne z účtu vedenom vo VÚB)

Bezhotovostné: 8 301,54 eur

SPOLU: 9 501,54 eur

 

     Príjmy UPS Voznica za obdobie plynuli najmä z prenájmu nehnuteľností a predaja dreva.

 

 

Výdavky za obdobie:

Hotovostné: 861,32 eur

Bezhotovostné: 8 563, 51 eur (vrátane výberu do pokladne vo výške 1200 eur)

SPOLU: 9 424,83 eur

 

    Výdavky UPS Voznica za obdobie vzpočívali najmä vo financovaní súdnych sporov, právnych služieb, daňovej povinnosti a údržby majetku spoločenstva.

 

Základné informácie o výdavkoch:

Súdne poplatky: 1 204,50 eur                                          Právne služby: 2 176,88 eur

Cestovné náhrady: 125,20 eur                                       Poštovné náklady: 110,20 eur

Nákup a inštalácia dopravných zariadení: 831,44 eur  Výbery do pokladne: 1200 eur

Daňová povinnosť a účtovníctvo: 1 424,62 eur                  Ostatné: 1 352,09 eur

_____________________________

 

 

Suma hotovostných transakcií: 2 061,32 eur

Suma bezhotovostných transakcií: 16 865,05 eur

Celkový objem transakcií: 18 923,37 eur

_____________________________

 

Výsledok hospodárenia za obdobie: zisk +76,71 eur

Dostupná zdanená hotovosť: 6 249,87 eur

Nastávajúca daň z príjmu: - eur

_____________________________

 

Stav k 31.12. 2019

Účet vedený vo VÚB:     6 326,58 eur

Pokladňa:                     1 118,71 eur

 

Správa dozornej rady k hospodáreniu spoločenstva a k činnosti výboru v roku 2019:

 

     Dozorná rada Urbárskeho pozemkového spoločenstva Voznica („spoločenstvo“) sa oboznámila s hospodárením spoločenstva v roku 2019 a rozpočtom spoločenstva na rok 2020.

 

     V tejto súvislosti schvaľuje hospodárenie spoločenstva v roku 2019 a upozorňuje, že výdavky spoločenstva na financovanie súdnych sporov a právnych služieb sú dlhodobo na vysokej úrovni, čo spôsobuje nízky hospodársky výsledok spoločenstva a znemožňuje výplatu dividend členom spoločenstva. Zároveň však, sú tieto výdavky spojené s právnou obranu spoločenstva proti úzkej skupine členov a tiež s vymáhaním majetkových práv spoločenstva resp. jeho pohľadávok. Spoločenstvo je iniciátorom len jedného z momentálne prebiehajúcich civilnoprávnych sporov. Iniciátorom bolo aj v trestnom konaní č. 3T 58/2016 vedenom proti obž. G. Oslanec, pričom výdavky spoločenstva v tomto konaní sú na minimálnej úrovni. Ostaté výdavky spoločenstva v súvislosti s plnením daňovej povinnosti a údržby majetku považuje dozorná rada z oprávnené.

 

     K rozpočtu na rok 2020 uvádzame, že tento rozpočet uvažuje s kladným hospodárskym výsledkom. Náklady na právne služby a súdne spory sú vo výške 1200 euro. Dozorná rada nemá voči rozpočtu spoločenstva pre rok 2020 žiadne námietky, ale navrhuje výboru zvážiť výplatu dividend z dostupných finančných prostriedkov z minulých období.

 

    Dozorná rada ďalej poveruje výbor vysporiadaním majetkoprávnych otázok, ktoré vznikli a vznikajú v súvislosti s neoprávneným užívaním majetku spoločenstva tretími osobami. Tiež je potrebné zriadiť nápravu v súvislosti s úmyselným bránením prístupu na pozemky vo vlastníctve alebo správe nášho spoločenstva a doriešiť otázky vzniknuté v súvislosti s čiernymi stavbami, postavenými nezákonnými spôsobmi na pozemkoch vo vlastníctve spoločenstva.

 

     Dozorná rada navrhuje vyriešiť pozemkovú držbu formou nájomných zmlúv odplatne. V prípade, že zásahom do vlastníckych práv spoločenstva a neoprávneným zastavaním alebo úpravou týchto pozemkov, dochádza k znemožneniu alebo bráneniu prístupu na tieto  pozemky alebo na pozemky tretích osôb alebo k ovplyvňovaniu odtokových pomerov dozorná rada navrhuje odstránenie týchto stavieb zákonným spôsobom. Dozorná rada bude súčinná spolu s výborom pri riešení týchto otázok, pričom konaním za dozornú radu sa poveruje jej predseda p. Ľuboš Majsniar, zapísaný v registri pozemkových spoločenstiev.

 

 

     Na základe návrhu dozornej rady výbor spoločenstva na rokovaní valného zhromaždenia navrhne prerokovanie návrhu dozornej rady na rozdelenie výnosov (dividend) z rokov 2017-2019 vo výške 30 € / 1 hlas.

 

 


Poznámka: Klasifikácia finačných prostriedkov nezodpovedá klasifikácii podľa zák. 431/2002 Z. z. a zák. č.  595/2003 Z. z. Táto správa slúži ako stručná informácia pre členov spoločenstva. Presné a záväzné údaje sú uvádzané každoročne v účtovnej závierke pre dané účtovné obdobie, ktorá je vyhotovovaná odbornou osobou a za dané obdobie je k dispozícii pri schvaľovaní na valnom zhromaždení.